Programowanie Arduino na alternatywnie

Niejednym IDE człowiek soft wgrywa! W poszukiwaniu najlepszego środowiska.

Arduino IDE

Czy programowanie Arduino kojarzy Ci się tylko z takim okienkiem?

Na początku prawie każdemu – tak, ponieważ jest to proste i bardzo stabilnie działające środowisko. Jeżeli jeszcze i z takim nie mieliście do czynienia, możecie zobaczycie materiał poniżej. Części osób ten standard z pewnością wystarczy i nie mam nic przeciwko; jeśli nie piszą dużo, nauka nowego środowiska wydaje się zbędna.

Zobacz też: Videokurs Arduino recnzja

Sam piszę sporo i na co dzień pracuję jako programista, stąd wiem, że nie tak powinno wyglądać środowisko, które usprawni i przyspieszy moją pracę, stąd moje poszukiwania czegoś bardziej ergonomicznego i wygodnego.

Zacznę od chyba najmniej istotnej cechy środowiska nawiązującej jednak do podstawowego Arduino IDE – wyglądu. Chodzi mi w szczególności o paletę kolorów. Jeżeli chcecie, aby Wasze środowisko było przyjemniejsze dla oka, istnieje opcja zmiany motywu na ciemny. Wystarczy z repozytorium (link) ściągnąć paczkę, rozpakować i wrzucić do ..\Arduino\lib. Efekt na screenie poniżej.

Nadal jednak będzie brakowało wielu ważnych funkcji :/ Podpowiadania kodu, sprawdzania błędów w locie, skrótów klawiszowych, łatwego poruszania się po projekcie itp. Poniżej kilka propozycji, które mogą posłużyć nam do pracy z Arduino i oferują te możliwości.

Visual Studio/VS code

Są to środowiska przygotowane przez Microsoft i nie są przeznaczone tylko dla Arduino, co może okazać się całkiem przydatną cechą (; Visual Studio wychodzi w wersjach płatnych, ale jest także darmowa alternatywa – Community. Jest to rozbudowane środowisko, w którym osobiście napisałem trochę aplikacji w C#. Bardzo dobrze wspominam pracę z tym IDE. Dziś posłużę się jednak lżejszym i prostszym edytorem Visual Studio Code. Kroki, które przedstawiam w filmiku poniżej, są prawie identyczne dla obu programów.

Jak widać, zestawienie Visual Studio/VS code + wtyczka Platform IO to naprawdę solidne narzędzie.

Eclipse/Slober

Często korzystam także z Eclipsa i innych pochodnych. Dla osób, które często korzystają z tych środowisk, powstała wtyczka lub gotowa skonfigurowana wersja Eclipsa, jaką jest Slober. Korzystałem z niego przez dłuższy czas i byłem bardzo zadowolony. Środowisko należy do tych bardziej złożonych, co prezentuję na screenie poniżej.

Możecie je ściągnąć tutaj (link). Znajdziemy wiele podobieństw z wcześniej wymienionym VS code + Platform IO. Wybór może zależeć m.in. od przyzwyczajeń związanych ze środowiskami, które dotychczas stosowaliśmy.

Zobacz też: Warsztaty Arduino podsumowanie

Arduino Pro Editor

Arduino na szczęście zauważyło, że ich środowisko zostaje w tyle wobec alternatywnych rozwiązań i w odpowiedzi wypuściło już w wersji alfa Pro IDE, które pokazywałem już przy okazji wspomnianego poniżej materiału.

Nie jest to jeszcze wersja ostateczna, ale zapowiada się rozwiązanie bardzo przypominające VS Code + Platform IO.

Ulubiony edytor

Środowisko można także stworzyć samemu na podstawie swojego ulubionego edytora, nawet notatnika d: Część z edytorów ma także możliwość połączenia z wtyczką Platform IO, jak np. Atom; w pozostałych przypadkach możemy po prostu napisać kod, choć jest to mniej wygodne. Należy skorzystać z  #include<Arduino.h> w kodzie i Arduino CLI. Z tego rozwiązania tak naprawdę korzystają powyższe środowiska. W Arduino IDE wspomniany #include jest niewidoczny, ale już w Plaform IO czy Slober jest to jawnie wpisane. Arduino CLI to nic innego, jak wywoływanie wszystkich komend związanych z budową programu i wgrywaniem go na płytkę jako kolejnych poleceń, np. w wierszu poleceń. Wygląda to mniej więcej tak:

arduino –board arduino:avr:nano:cpu=<mikrokontroler na naszym arduino np.atmega328> –port <port na którym podpięte jest arduino np.COM5> –upload <ścieżkę do pliku*.ino z naszym programem np. C:\Users\inzynierdomu\Documents\Arduino\test\test.ino>

To, co w nawiasach <>, pomijamy.

Jeśli piszecie, korzystając z Vima, nie trzeba przesiadać się na inne środowisko, żeby zaprogramować Arduino (; Wystarczy konosla do wszystkiego.

Przykładowy zestaw notepad++ i konosola ConEmu.

Arduino edytor Web

Ciekawym eksperymentem Arduino jest także środowisko Web, czyli dostępne z przeglądarki, z którego skorzystałem tutaj:

Nie przyjęło się u mnie, choć ma z pewnością swoich zwolenników.

Celowo pomijam takie środowiska jak Visuino ze względu na to, że to już zupełnie inna bajka. Być może kogoś zainteresuje, mnie nie przekonało – za dużo klikania myszką i działania wbrew przyzwyczajeniom związanymi z tradycyjnym środowiskiem.

Zobacz też: Projekt a testy

Do omówionych środowisk będę jeszcze wracał przy okazji notek związanych z dobrymi praktykami i/lub testami jednostkowymi. Jeśli macie jakieś ciekawe uwagi do tego artykułu lub inne pomysły, dajcie znać w komentarzach. Może warto dorzucić coś istotnego (;

Jeśli artykuł był dla Ciebie wartościowy, możesz mnie wesprzeć na https://inzynierdomu.tipo.live/

One thought on “Programowanie Arduino na alternatywnie

  1. Najbardziej przekonuje mnie zestaw z moim ulubionym notepad++ 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *